Mesjeta e vonë

Periudha e vonë mesjetare përshkruhet më elokuent me fazën e fundit të pushtimeve të shpeshta ushtarako-politike të përfaqësuesve të elitës fisnore serbe. Aspiratat e tyre territoriale në jug do të theksohen veçanërisht nga shpallja e mbretërisë dhe pushtimet e para më të hershme në pjesën veriore të Maqedonisë në vitin 1282, dhe të kurorëzuara nga stabilizimi dhe shpallja e perandorisë serbe në Shkup në 1346.

Në vitrinën 155 paraqiten objektet më ekskluzive të shoqërisë së oborrit mesjetar të vonë, të paraqitura me 2 gjetje nga Manastiri Gjurishte-Shën Nikollë, një enklavë medaljon kryq ekskluziv, i përpunuar prej ari dhe të zbukuruar me gurë të paçmuar dhe një vath. Përmasat e miniaturës të vathit gjysmëhënës të ekzekutuar pak mjeshtërisht, përcjellin vlerën e vërtetë të arit në shekullin XIV, në krahasim me monogramin e Maria Paleologusit nga fisi i perandorisë Bizantine dhe gruaja e mbretit Stefan i Parë, e përfaqësuar në pjesën e përparme të saj. Shpirtësia e lartë e shoqërisë mesjetare reflektohet në cilësinë e lartë të disa sendeve për përdorim liturgjik të kishave. Pëllumbi si një asociacion i shpirtit të shenjtë me një enë për mirrë të shenjtë, të ekspozuar pranë altarit, me një performancë ekskluzive të bronzit të praruar, me emajl qelizor shumëngjyrësh, me origjinë nga punëtoritë në Limoges, Francë në fund të shekullit të 13-të.

Pjesa e patundshmërive është e ngjashme, me siguri me dyert mbretërore të Kishës Katedrale të Arqipeshkvisë së Ohrit. Sofje, ose Nëna e Zotit Perivleptos, me një cilësi të ngjashme artizanale dhe përfaqësim të Shën Shpallje nga shekulli XIII-XIV. Ata tregojnë për lidhjet e ngushta të oborrit mbretëror mesjetar të Nemanjiqëve me familjet mbretërore nga Evropa.

Deri më tani, gjetja më luksoze arkeologjike në territorin e Republikës së Maqedonisë është depoja nga Krusharski Rid, f. Orizare e Epërme, Koçani. Gjatë gërmimit të rastit është zbuluar kjo depo ekskluzive, e cila na është prezantuar në pjesën më të madhe, përkatësisht 3 palë skulptura argjendare masive të bëra në teknika të ndryshme argjendarie, me gurë gjysmë të çmuar të futur shtesë dhe të stolisur fillimisht me perlat, të cilat nuk janë ruajtur. Koleksioni plotësohet gjithashtu nga kupa të çmuara të këmbës së lartë, të pranuar me argjend, mbi të cilën pjesa qendrore e gotës – omfali – është aplikuar në imazhin e një luani të ngritur në këmbët e tij të pasme, me një sfond të smaltit të kaltër.

Një dëshmi e rëndësishme e kulturës mesjetare në oborrin e shtëpisë është shpata masive Vollçjak me një imazh në formë ujku, një ndërhyrje e kryer në tehun e shpatës, sipas të cilit thirrej shpata. Pronësia e një prej kalorësve të lartë mbretërorë të shekullit XIV, e zbuluar në shtratin e lumit Bregallnica, shpata e bërë në fishekzjarret e Pasau-Gjermani, dëshmon për veprimtarinë e lidhjeve tregtare të Evropës dhe lidhjen unike të shitësve me shumicë lokale me dinjitarë të mëdhenj me qendra të mëdha prodhimi.

Vitrina 156 synon të plotësojë njohuritë e përgjithshme për cilësinë e jetës në mesjetën e vonë, të shikuara nëpërmjet një numri aspektesh specifike. Mbi të gjitha, është aspekti fetar i shoqërisë mesjetare, thellësia dhe përkushtimi i së cilës ilustrohen përmes portretizimit të St. Gjon Teologu dhe lidhja e tërthortë, të dy ishin bërë nga steatit në një punëtori të Selanikut në fund të shekullit XIII dhe kalimin në shekullin XIV. Nga shekulli XIV, origjina mbishkruese ekskluzive, bronzi i praruar, zbukuruar me karafila dhe qelibar; një enklavë e kryqit prej bronzi të një prifti të lartë të lokalitetit të panjohur dhe një relike kryqi prej druri si një shoqatë e origjinës së kryqit të kryqëzimit të Krishtit, dikur të gdhendur në argjend si një kryq froni. Me origjinë nga kisha e Shën Xhorxhit në fshatin Zdunje, në rrethinën e Gostivarit, u mor për Muzeun në vitet e largëta 1950.

Në pjesën e poshtme është paraqitur numri jashtëzakonisht i pasur me numër dhe shumëllojshmëri të objekteve dekorative Varri 105 nga Crkvishte-s. Morodvis, Koçani, shekulli XII-XIII me 16 rrathë qelqi, 2 unaza qelqi dhe argjendi, varëse kryq, varëse dhe një palë vathë të praruara prej argjendi dhe ari.
Në gjysmën e djathtë të vitrinës është një material i shumëanshëm, që në një pjesë, përmes një ylli mamuth të shekullit XIV, një pjesë e një shpate të shekullit të vonë XIV ose XV, dhe një unazë me një përfaqësim të një shqiponje të unifikuar të shekullit XV, përfaqëson pajisjet e kalorësit te pjesëtarët e oborrit. Në pjesën e mesme ka një përzgjedhje të sendeve të argjendarisë nga shekulli XII-XIII deri në XV, me disa rrathë bronzi karakteristikë të llojeve të ndryshme nga periudha e hershme dhe shkallët Crkvishte-Demir Kapi të shekullit XV, deri në disa sende karakteristike të përdorura, siç është mbajtësi i thikës, i bërë nga briri i drerit dhe pjesë e një shishe qelqi, fatkeqësisht e ruajtur vetëm në fyt dhe gojë.
Në pjesën e poshtme të vitrinës ka një seri mjetesh masive hekuri për përdorim bujqësor, të tilla si një qerre, një rende dhe parmendë, një sëpatë me ngjyra dhe një shtizë bizantine nga shekujt XI-XII.

Rrjedha e shpejtë e ngjarjeve nga shfaqja, ngulitja, rrjetëzimi i gjerë shoqëror i hapësirës së gjerë qendrore-ballkanike me përhapje të forta në veri, veri-perëndim, perëndim dhe jug, dhe dinamikën e ndërkombëtarizimit të shoqërisë së vonë mesjetare gjatë perandorisë së tij serbe, ndjek pararendësin e tij, Perandorinë Bizantine. Nën goditjen e rëndë të pushtimeve të parezistueshme otomane, kolapsi i sundimit mesjetar serb në Ballkan filloi në dekadat e fundit të shekullit XIV. Ai heq dorë nga territori në territorin nga zotërimet e tij, duke ua lënë mbretërve vendas si eksponentë të pushtetit qendror, që ta shndërrojnë atë gradualisht në pushtime në vasalet e emirateve osmane që sundojnë në mënyrë të pashpjegueshme në Ballkan. Rënia e perandorisë mesjetare përkon me humbjen e Kostandinopojës nën turqit në vitin 1453. Sidoqoftë, zhvillimi dhe aktiviteti intensiv mesjetar gjejnë një pasqyrim të fortë për ekzistencën e vazhdueshme të kulturës karakteristike të vonë ose pas mesjetës që vazhdon në gjithë Ballkanin, duke reflektuar traditat e rrënjosura thellë të mendimit dhe kulturës bizantine, duke krijuar njëkohësisht një bazë të prekshme për shfaqjen, pasqyrojnë njohuritë e gjera që mbizotërojnë në këtë periudhë.

Vitrina 157 ka tendencë të prekë kulturën e qytetit në kryeqytetin mesjetar Kala-Shkup, por për shkak të paplotësisë së koleksionit tonë, zgjedhja plotësohet nga objektet e vendeve të tjera.
Aspekti fetar, i cili sigurisht është aspekt publik mbizotërues i jetës së qytetit, përfaqësohet nga një kolazh i fragmenteve të ruajtura nga kisha e vetme e zbuluar ndonjëherë në Kale që daton nga fundi i shekullit XIV.

Në nivelin e sipërm ato mbështeten nga 2 kryqe bronzi – kryq pektori / priftëror dhe kryq froni – nga Crkvishte-Demir Kapi, shekulli X-XI, kupa bronzi e shekullit XVI nga Kalaja dhe yll-asterisk nga Crkvishte-Morodvis shekullit XIII.

Jetesa profane ilustrohet nga një prej enëve qeramike më të hershme të ruajtura pjesërisht nga Kalaja nga shekulli IX-X; një arkivol dhe një stil i bllokuar i zbuluar në shtresën e shtypur të vonë XIII, dhe një unazë të madhe argjendi e praruar me argjend, që përshkruan një shekull të vonë XIV. Aktiviteti diplomatik i kësaj qendre të lartë ushtarake, kishtare dhe administrative ilustrohet nëpërmjet një serie të paçmueshme të dokumenteve të stampuar nga molibden, të provincës Bizantine, prej të cilave 8 i përkasin shekujve XI dhe XII, dhe prej secilës në shekujt XIII dhe XV.

Në pjesën e poshtme të vitrinës gjenden 5 vegla qeramike që datojnë nga shekulli XIII-XV.

Mr. Lubinka Xhidrova, arkeologe, këshilltare-kuratore për arkeologjinë mesjetar